PETER ORINS |
BUY / ACHETER |
PETER ORINS : DRUMS |
After experimenting with randomness and electronic transformation (see Empty Orchestras – 2014), Peter Orins returns this time with his only drum set, and some objects, bowls, wood, shells…
As an improviser, he is interested in sound textures, the ambiguity of timbres and their production, the saturation of sounds or the harmonics specific to each instrument: make it possible to hear both the « microscopic » noises of skins or metals rubbed, struck, prepared, at very low power, and the acoustic pressures felt at high volume.
His approach focuses on chance, on the uncontrolled via small accidents, acoustic interactions between objects, percussions, resonances and sympathies due to certain frequencies or vibrations. This results in a certain form of fragility, clumsiness or imprecision, not only integrated but also desired, which transcends errors into necessarily unexpected effects, into an unintentional discovery, which in turn establishes another relationship with time.
His practice, influenced in particular by his encounter with minimal music and composers such as Michael Pisaro, James Saunders or Anthony Pateras, led him to approach James Tenney’s piece « Having Never Written A Note For Percussion » (from the Postal Pieces, written in 1971), a piece that combines the musician’s various concerns with time, progression, dynamics and the richness of the timbres…
Après avoir expérimenté l’aléatoire et la transformation électronique (voir Empty Orchestras – 2014), Peter Orins revient cette fois avec sa seule batterie, et quelques objets, bols, bois, coquillages …
En tant qu’improvisateur, il s’intéresse aux textures sonores, à l’ambiguïté des timbres et de leur production, à la saturation des sons ou aux harmoniques propres à chaque instrument : faire entendre à la fois les bruits “microscopiques” des peaux ou des métaux frottés, frappés, préparés, à très faible puissance, et les pressions acoustiques ressenties à fort volume.
Sa démarche fait la part belle au hasard, à l’incontrôlé via les petits accidents, les interactions acoustiques entre les objets, les percussions, les résonances et sympathies dues à certaines fréquences ou vibrations. Soit une certaine forme de fragilité, de maladresse ou d’imprécision, non seulement intégrée mais souhaitée, qui transcende les erreurs en effets forcément inattendus, en une découverte non intentionnelle, qui de ce fait installe un autre rapport au temps.
Sa pratique, influencée notamment par sa rencontre avec les musiques minimalistes et des compositeurs comme Michael Pisaro, James Saunders ou Anthony Pateras, l’a amené à aborder la pièce « Having Never Written A Note For Percussion » de James Tenney (issue des Postal Pieces, écrite en 1971), morceau qui agrège les différentes préoccupations du musicien autour du temps, de la progression, de la dynamique et de la richesse des timbres…
Happened by Accident composed by Peter Orins
Having never written a note for percussion composed by James Tenney. Copyright Sonic Art Editions. Used by permission of Smith Publications, 54 Lent Road, Sharon, VT 05065
Recorded on June 26 & 27 at CCAM – Vandoeuvre-lés-Nancy (F)
Edited and mixed by Peter Orins
Available in CD (digifile cover), FLAC HD (96kHz/24bits) and mp3
Produced by Peter Orins, Circum-Disc and Tour de Bras
See also :
| ||